Sunday, July 13, 2008

epidemiological triad

segi tiga epedemiologi merupakan model asas untuk menerangkan hubungan penyakit berjangkit.

agent,hos dan persekitaran adalah tiga faktor yang mempengaruhi penyakit terutama penyakit berjangkit. (walaupun model ini boleh juga digunakan untuk menerangkan penyakit yang tidak berjangkit)

Hos ia itu manusia atau haiwan ( transmisi jangkitan haiwan kpd manusia di kenali sebagai Zoonosis disease)boleh di pertingkatkan daya tahan melawan jangkitan melalui pembentukan antibodi/daya tahan melawan penyakit melalui pemberian immunisasi.
Hos juga boleh meningkatkan imuniti melalui nutrisi (makanan)yang seimbang dan baik.
terdapat juga hos yang mana daya kebolehan melawan jangkitan adalah rendah.hos sebergini dinamakan hos rentan.Kumpulan hos rentan yang biasa ditemui ialah kanak-kanak,orang tua dan ibu mengandung.pesakit HIV ataupun 'immunosuppresive patient' juga merupakan hos rentan.
hos rentan ini boleh/lebih terdedah kepada risiko jangkitan/agen penyakit.

agen penyakit berjangkit biasanya mikro organisma seperti bakteria,virus mau pun parasit.agen ini boleh memasuki hos bergantung kepada ciri-ciri organisma seperti sifat infektif,kepatogenan,kevirulenan dan keimunogenan mikro organisma tersebut.

persekitaran pula menentukan kemampuan atau kesesuaian sesuatu agen/vektor untuk membiak dan berkembang.apabila persekitaran itu sesuai ,maka risiko untuk terjadinya penyakit akan bertambah dan sebaliknya.
persekitaran untuk pembiakan atau pertumbuhan mikroorganisma mempunyai perkaitan yang rapat dengan persekitaran manusia.secara asasnya persekitran boleh dibahagikan kepada pesekitran fizikal,persekitaran biologikal dan persekitaran sosial.

No comments: